nuffnang adds

Saturday, 9 August 2014

Bahasa orang penang mengelirukan orang..

Aku orang Penang... Husband aku orang Kedah.. Nama ja orang Kedah.. Tapi kadang-kadang ayat yang aku ungkap tu buat dia keliru.. Dia kata mana ada orang utara cakap macam tu.. Ya laa.. My hubby lain sikit.. Dia dulu bukannya duduk kat kampung.. Sekolah di sekolah menengah ber"asmara".. Asrama laa.. Hahaha... Bergaul dengan pelbagai orang.. Lepas tu belajar di Kelantan. Praktikal kat KL.. Keja pun kat KL.. Hehehe... Ni bukan mengumpat suami tau.. Aku membuat penerangan.. Takut orang salah faham.. Lain la aku.. Sekolah di Penang, melanjutkan pelajaran pun di Penang.. Start kerja pun kat Penang.. Lepas kahwin ja aku ikut my hubby aku ke KL.. Tapi sekarang bekerja di Sibu pulak..

Okey.. Dah berleter panjang dah tu... Sekarang aku nak bagi tahu.. Apa perkataan orang Penang yang buat orang keliru.. Satu perkataan tu membawa kepada dua maksud.. Contohnyaa.....

Orang Penang panggil selipar tu KASUT... Kalau kasut tu KASUT jugak laa..
Orang penang panggil biskut tu ROTI... Kalau roti tu ROTI jugak laa..
Orang penang kadang-kadang akan sebut.. Pernah MAKAN ayaq jus mangga ni tak? Seeedaaapp... Tak ka bunyinya kelakar... Memang aku dah terbiasa macam tu.. Kalau cikgu BM dah kena tegur dah tu.. Mana ada orang MAKAN ayaq.. Minum ada laa... Hahaha...


Ada jugak perkataan yang aku cakap tu orang tak faham.. Contohnyaaa...

KATUP = tutup
CONTIANG = conteng
RELAI = hancur

MALAYSIA itu indah kan... Pelbagai kaum... Pelbagai budaya.. Pelbagai dialek...

4 comments:

  1. kak,kg sy kt perlis..hhihihi..tp loghat utara terbaik..hihihihi :))
    seronok dengaq depa ckp..nak kena cari suami org utara lah..hehehehhe :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa.. Nanti cari suami org utara.. Senang nanti balik raya.. Satu hala.. hehehe..

      Delete
    2. hihihihi..sy dok phg..perlis tu kira kg jgk la..cuma x dak sape dah..tok wan dh x dak belaka..kami blik p makan angin je la :)

      Delete
  2. mak saya orang parit buntar

    dekat2 dgn penang n kedah

    cakap utara walaupun dalam perak

    memang best bahasa utara

    terbaik dan bersemangat bila cakap utara ni

    takde la lembik2

    hihihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...