Tuesday 14 November 2017

Keguguran anak ketiga

Nampak tak gambar di atas ni.. Gambar kantung kosong.

Post ni dah lama aku post kat FB aku.. Sebenarnya tak sempat nak update kat blog. So, aku copy kat FB aku and paste kat sini. Cerita di sini bukan rekaan semata-mata. Ianya aku alami sendiri. Cuma nak simpan dalam blog jer..


21/8/17
Buat buku pink. Aku selalunya akan pergi waktu petang. Buka buku pink kali ni ambil masa yang agak lama sikit sebab ramai ibu2 baru nak buat buku pink. So, amik darah bagai dah pukul 5 petang masa tu. HB aku low masa tu 10.4. Nak jumpa doktor tak aepat. Nurse suruh datang esok nak jumpa doktor.
.
22/8/17 
Check up dgn doktor pukul 2. Doktor scan n nampak janin kecik n macam 8 minggu. Padahal masa tu aku dah 11 minggu. So, dia mintak scan lagi sekali lepas 2 minggu.
.
6/9/17 
Check up utk kali kedua. HB aku naik sikit 10.8.. Tapi tu pun bawah. Selalunya kalau 11 ok dah. Aku kalau mengandung selalu ada masalah HB rendah. Hari yang sama jumpa doktor untuk scan. Bila scan susah dia nak cari janin. Doktor ambil masa lama gak cari. Aku dah ketaq dah. Doktor kata tinggal kantung ja ni. Awak mungkin miscarriege. Doktor buat surat untuk refer hospital bahagian O&G. Aku dah rasa mcm nak nangis dah. Sebak. Masuk dalam kereta cerita dekat husband berhenti sekerat. Ya laa.. Kita dah mula sayang dia kan. Tengok jadi macam ni.
.
7/9/17 
Pergi ke Klinik O&G bahagian kecemasan. Ambil BP n urine dulu. Lepas tu masuk bilik n katil yang sama masa aku sakit nak beranak kat azif. Yang sakit main2 tu.. Hehehe.. Ok. Aku dah nampak nurse bawak keluar mulut itik tu. Haa.. Sudah.. Huhuhu.. Doktor masuk scan memang tak nampak janin. So, Doktor scan kat bawah. Nampak janin tapi heart beat dah tak dak. Janin still size mcm 8 minggu. Doktor kata kantung pun dah tak bulat elok. Lepas scan doktor buat penerangan sikit. Kandungan puan ni dipanggil kandungan tak menjadi. Puan mengalami keguguran. Mungkin klu hidup baby tidak sempurna. Sekarang ni ada dua pilihan.. Puan nak tunggu 2 minggu atau cuci rahim hari ni. Kalau cuci rahim ada risiko takut tertembus rahim n tertembus usus. Itu hanya 1% sahaja kebarangkalian. Ni prosedur yg perlu kami bagi tau. Macam mana kalau cuci. Doktor kata macam ni sambil tangan dia gerak pusing2 macam kita bukak skru tu. Hang rasa???? Huhuhu.. Aku tanya the best way macam mana. Doktor suruh tunggu 2 minggu lagi samada janin akan keluar sendiri. Maybe dia tengok muka aku macam takut ja..
 .
19/9/2017
Aku ke hospital untuk rawatan lanjut tentang keguguran aku. Pergi scan nampak janin masih ada. Size yang sama n heartbeat memang dah tak ada. Memang masa ni aku dah Redha. Jumpa doktor untuk dengar apa seterusnya. Masa ni darah dah tak banyak keluar. Pinggang memang terasa sakit dah. Ingat pi boleh terus masuk wad. Doktor kata kalau masuk tak tentu boleh buat D&C hari ni sebab penuh. Lebih utamakan yg emergency betul2. Aku tekad nak buat dah. Siap doktor tu suruh husband masuk sekali punya la nak suruh aku masuk wad esok harinya.
.
20/9/2017
 Akhirnya masuk wad jugak. Kalau boleh tak mau duduk lama2 la. Huhuhu... Tak suka. Ok. Dalam pukul 3.15ptg tu doktor datang tanya aku last makan n minum pukul brp. Aku last minum Milo pukul 3. Doktor suruh start puasa. Nak buat D&C malam ni jugak. Sebab esok bilik OT full. Dalam pukul 6.15 ptg doktor masukkan ubat kat bawah untuk lembutkan pangkal rahim. Dia kata nak keluaq dah ni. Dia suruh rehat kat katil. Dalam masa sejam tu rasa macam darah keluaq. Banyak. Aku gerak darah keluaq. Aku tekan bell kat hujung katil. Nurse n doktor mai.. Dia suruh aku buka kaki macam nak beranak tu. Darah keluar punya la byk. Dia cakap kat nurse dalam 300 ni. Tak tau la 300ml ka 300g. Huhuhu.. Doktor tu call senior dia. Ada la cakap bahasa doktor yg aku sendiri dah lupa istilah dia. Yang aku ingat doktor senior tu kata "I'm going up". Last sekali doktor suruh aku pi bilik prosedur kat depan. Depa bawak pi naik wheelchair. Sampai dalam bilik tu, dia suruh aku baring. Doktor senior tu mai dan mulakan prosedur. Dia guna mulut itik n ada satu lagi besi untuk korek. Serious talk aku rasa pedih ja. Sakit sikit ja. Lepas dah double check tak ada apa-apa. Nurse cucuk kat paha untuk kecutkan rahim. Bila bangun tu aku rasa loya n rasa nak pitam. Nurse cakap muka aku pucat sangat. Aku cakap nak muntah. Tak sempat nurse ambil plastik.. Aku dah muntah atas tapak tangan. Sambung muntah dalam plastik. Duk fikir ja, apa pulak nak jadi ni. Lepas muntah rasa berpeluh sikit. Lega sikit. Tapi badan aku rasa lemah lagi. Nurse hantar aku ke katil. Masukkan air. Nurse suruh aku rest. Tapi rasa nak terberak. Aku bangun nak pi toilet. Rasa pening sangat. Sempat cuci tangan ja. Tak jadi berak. Buat aku jatuh satu hal pulak. Balik katil rest sat. Terlelap kejap n aku bangun makan roti sikit. Minum air panas sikit. Alhamdulillah dah rasa kuat sikit. Pagi esok aku kena skip breakfast. Doktor nak scan. Incase kalau ada lagi aku kena puasa sebab nak buat D&C. Aku harap sangat tak yah buat D&C setelah aku lalui malam yang panjang ni. Huhuhu...

Lebih kurang macam ni la.. Dia guna mulut itik tu dan satu lagi tu besi yang aku tengok sekali imbas ja.

.
21/9/17 
Pagi-pagi lagi doktor dah mai tengok aku. Dia minta aku pi bilik prosedur nak scan. Mula-mula dia cek bawah untuk double confirm. Macam dah tak dak. Lepas tu dia scan. Dia kata ada sikit sangat ja. Tapi akan keluar sendiri bila darah nifas keluar.. Dalam 3 bulan ni dia suggest untuk aku makan ubat perancang sebab nak bagi rahim rehat sat. Ok. Noted...

Mungkin ada hikmahnya apa yang berlaku.

7 comments:

  1. takziah..insyaallah ada rezeki anak lg nanti...bertabahlah ye

    ReplyDelete
  2. Terasa macam diri sendiri pulak berada dalam situasi tu walau hakikatnya tak pernah ada pengalaman macam tu.
    Andai selepas ni mengandung lagi, moga zaza kuat dan sihat serta dipermudahkanNYA.
    Singgah dari blog Lancareno..

    ReplyDelete
  3. Dah baca hari tu ngeri je huhu , inshaaAllah de rezeki lain tuk Kak Zaza

    ReplyDelete
  4. takziah akak. semoga kuat n cepat sembuh

    ReplyDelete
  5. takziah, ALLAH Maha Mengetahui, Moga ALLAH ganti dengan yang lebih baik insyaa ALLAH, Aamiin Ya Rabbal Alamiin

    ReplyDelete