nuffnang adds

Monday, 28 December 2015

Azam tahun baru..

Serius aku cakap kalau sebut azam tahun baru memang aku tak ada azam.. Hahaha... EEEEeewww.. Tak ada wawasan la dia ni.. Hahaha.. Memang aku tak suka nak azam azam ni.. Azam punya azam tinggal alakazam ja.. Hahaha.. Selalu azam dalam hati ja.. Tahun lepas aku berharap dapat pindah duduk bersama keluarga.. Alhamdulillah.. Tercapai.. Tahun ni nak azam apa eek?

1. Apa yang dirancang berjalan dengan sempurna..
2. Mesin jahit. (Kononnya nak siapkan jahitan yang tergendala..)

Boleh tak dua ja??? Hahaha.. Jadilah.. Daripada sebelum sebelum ni tak ada langsung.. Ok.. Selamat menyambut Tahun Baru. Semoga semuanya baik-baik aja.. 


Tuesday, 22 December 2015

Program hujung tahun sekolah.

Alhamdulillah... Kerja untuk tahun 2015 sempat aku habiskan walaupun terdapat beberapa kekangan.. Akhir bulan 10 dan awal bulan 11 yang amat memenatkan.. Pelbagai masalah dan cabaran untuk kami guru-guru PPKI SMK Taman Seri Rampai. Semangat kerjasama kami yang terhasilnya program ini. Walaupun program ini last minit... Sempat kami siapkan..

Program yang dijalankan hujung tahun ni ialah Minggu Inovasi dan Kreativiti yang bukan la inovasi sangat pun.. Lebih kepada kreatif jaaa...

Minggu Inovasi dan Kreativiti

Minggu inovasi dan kreativiti iaitu program yang melibatkan usahasama pelajar pendidikan khas.. Dimana melalui program ini pelajar dapat memperluaskan lagi kemahiran mereka. Program ni melibatkan 8 guru iaitu 1 guru 1 inovasi dan kreativiti. Antaranya, batik, Pertuturan KIU, Papan Masa Ajaib, Lampu Ajaib, Sensori Bag, Baja Organik, Pasu Hiasan dan Jaring Huruf.

1. Batik

Slot batik dipenuhi dengan demonstrasi pelbagai kaedah membuat batik. Pelajar Pendidikan Khas yang aras rendah, aras sederhana dan aras tinggi turut terlibat.


Masa ni pelajar tengah ikat batu dekat kain.. Lepas tu depa akan warnakan kain tu..


Pelajar ni tengah pusingkan baju t-shirt kosong.. Lepas tu ikat getah banyak-banyak baru warnakan..


Masa ni proses nak warnakan kain..


Ni antara hasil dari kreativiti pelajar.


Baju ni dah siap diwarnakan..

2. Lampu ajaib.

Lampu ajaib ni untuk tingkatkan kemahiran pelajar dalam asas elektrik. Lampu ajaib ini menggunakan barang terpakai. 


Antara bahan yang diperlukan..


Ni salah seorang pelajar yang berbakat.. Dia tengah lilitkan benang kat botol tu..


Tengok... Ramai pelajar yang berminat.. Cikgu pun join sekali..


Masa ni Cikgu Nor tengah tunjukkan cara-caranya..


Pelajar ni tengah masukkan wayar kat plug.. Nampak ja senang kan.. Tapi sukar bagi pelajar-pelajar khas ni..


Taraaaa... Berjaya.. Menyala pun.. Hehehe..

3. Sensori Bag

Pernah dengar sensori bag? Ni bagus untuk sentuhan.. Teknik ni sesuai untuk pelajar yang aras rendah... Contohnya pelajar cerebral palsy.. Boleh mengasah lagi motor halus mereka.. 


Ni antara bahannya.. Kena guna plastik seal mcm tu.. Klu tak ada ambil plastik biasa pun boleh... Lepas tu salotape keliling supaya tak terkeluar minyak n air kat dalam tu..


Kita boleh pelbagaikan tema.. Yang ni.. Pelajar tengah susun huruf ABC..


Cikgu Zira tengah tolong pelajar untuk sealkan plastik tu..


Pelajar ni tengah letak jel rambut..


Pelajar ni tengah susun mengikut warna yang sama.. 


Ni antara hasil guru dan pelajar...

4. Jaring Huruf

Jaring huruf ni bertujuan supaya pelajar boleh mengecam abjad dan daripada situ boleh membentuk perkataan..


Antara bahan-bahan yang digunakan.. Bahan utama mestilah jaring..


Masa ni cikgu Hanizah tengah gunting jaring...


Pelajar tengah salotape keliling jaring..


Lepas tu boleh la masukkan kertas-kertas yang di bulatkan tadi.. Bentukkan huruf..


Pelajar tengah membentuk huruf..


Pelar ni tengah masukkan kertas ke dalam jaring..

5. Pertuturan KIU

Pertuturan KIU ni salah satu Kajian Tindakan Cikgu Izwan.. Pernah mengetengahkan kajian ni di Thailand.. Pertuturan KIU ni lebih kurang macam bahasa isyarat.. Memfokuskan kepada pelajar khas supaya boleh bertutur dan membaca.. Kalau nak aplikasikan kepada anak-anak kita pun boleh.


Asasnya ialah 5 jari kita.. Hanya menggunakan 5 jari saja..


Pelajar tengah belajar asas pertuturan KIU..


Ni antara pelajar yang mahir dalam pertuturan KIU.. Cikgu Izwan ambil masa sekurang-kurangnya 6 bulan untuk pelajar menguasai keseluruhannya.. 


Ni apps yang boleh digunakan..


Ni antara contoh asas pertuturan KIU..

6. Papan Masa Ajaib

Papan masa ajaib ni memfokuskan kepada kiraan masa dan jam.. Papan masa ajaib ni memudahkan lagi pelajar pendidikan khas membuat kiraan masa dan lebih mudah faham..


Papan masa ajaib ni perlu berpandukan power point yang tertera untuk lebih menarik lagi.. Soalan-soalan tentang masa dan waktu semua berpandukan power point tersebut..


6 kotak menandakan 60 minit.. 1 jam kan bersamaan dengan 60 minit.. Cikgu akan bagi dalam minit atau jam.. So, pelajar akan kenal pasti masa yang di beri.. 


Antara soalannya 1jam 50 minit + 40 minit = ?....


Cikgu Harith tengah bagi penerangan kepada pelajar.. Tengok.. Cikgu lain pun join sekali.. Hehehe..


Masa ni ada buat kuiz sikit.. 1 kumpulan 2 orang.. Siapa cepat dia menang.. Kreatif kan cikgu-cikgu pendidikan khas.. Hihihi..

7. Pasu Hiasan.

Pasu hiasan memfokuskan kepada cara hiasan pelajar-pelajar.. Bagaimana pelajar tersebut menghias pasu.. Melihat bagaimana kreativiti pelajar-pelajar PPKI..


Antara bahan-bahan yang digunakan.. Cikgu Fatin tengah bagi penerangan..


Ni pelajar tengah gam bekas tersebut untuk dibalutkan dengan "tissue paper".. Bukan tisu yang kita lap hinguih tau.. Hahaha.. Tu yang macam kertas warna-warna tu panggil "tissue paper".. 


Boleh hiaskan dengan renda atau pelbagai hiasan..


Selepas tebuk lubang kat tepi untuk letak tali untuk digantung tuuu.... Masukkan span n batu sikit kat dalam bekas tuu..


Tiba masanya kita tengok tahap kreativiti pelajar dalam mengubah bunga..

8. Baja Organik

Akhirnya... Projek Inovasi dan Kreativiti aku.. Baja Organik.. Aku buat 3 jenis baja.. Baja kompos, baja telur dan baja roti..


Ni baja kompos... Antara bahannya terdiri daripada sisa makanan, sayuran dan rumput-rumput kering..


Pelajar ni tengah buat baja telur.. Tengah masukkan kulit telur, kacang hijau yang dah direndam semalaman dan beras yang dah rendam semalaman.. Lepas tu blend..




Pelajar ni ada masalah autisme.. Dia tengah masukkan roti ke dalam air yang tak berklorin..


Ni lah hasilnya.. Lepas 3 hari boleh guna dah.. 


p/s : aku amik masa lama nak update.. Biasa la. Bila cuti ni mood ke laut..

Thursday, 22 October 2015

Prop untuk persembahan.

Minggu lepas pelajar-pelajar istimewaku ada buat persembahan untuk Majlis Anugerah Kecemerlangan.. Kami pilih persembahan Parodi Lagu "Untuk Dia"... Lagu dari Najwa Latiff vs Sleeq..

 Ni salah seorang orang kuat yang buat prop.. Aku cuma lukis ja.. Dia la yg buat prop ni macam mana nak pegang n nampak macam 3D.. Pelajar ni kreatif jugak tau.. Dia memang rajin kalau bab-bab nak tolong cikgu ni..



Prop yang dah siap.. Aku bersama cikgu yang menjayakan persembahan Parodi ni.. Memang terbaik..


Prop hati untuk pelajar.. Simple jer..

Jerebu makin teruk..

Gambar ambil dari Google Image..

Dah 4 hari aku tak bekerja kerana dicutikan akibat jerebu.. Aku dengan Azif memang tak ke mana la.. Terperap ja dalam rumah.. Aku duduk rumah pun buka pintu dapur pun dah bau asap. Inikan pula nak keluar dengan Azif yang baru saja 4 bulan.. Cuma Akiff ja kena pergi sekolah sebab sekolah dia ada latihan persembahan dan kerja-kerja sekolah yang dia tak sempat buat.. Masa aku cuti berpantang pun dia ikut cuti sekali tu yang banyak tertinggal.. Bila keluar memang Akiff akan pakai topeng la.. Takut nanti dia jatuh sakit pulak.. Yang aku duduk rumah pun dah mula selsema n gatai hidung dah.. Harap jerebu akan berkurangan dan terus hilang.. Ni semua kerja manusia yang tak tahu menghargai alam semesta.. 

p:s - Jaga kesihatan yer semua...

Tuesday, 6 October 2015

Giveaway 2015 By Syafiyahluv.com

Wow... Ada giveaway yang hadiah dia Adijuma bawal la... I like i like.. Hehehe..



Segmen ni akan berakhir 30 Oktober 2015 jam 10 malam ni.. Jom pakat-pakat join.. Tapi ada syarat-syaratnya... Nak tahu syaratnya klik kat banner atas tuu..

Peminat Adijuma bawal

Kalau ikutkan dalam almari tu macam-macam tudung aku ada.. Selendang la, bawal la, yang sarung terus laa.. Macam-macam.. Tapi aku lebih selesa pakai tudung jenis bawal lagi. Kalau selendang tu bila rajin nak membelit.. Yang sarung terus tu bila aku rasa aku kena cepat.. Hehehe..

Mula-mula tu tudung Adijuma ni aku suka bila start my BFF dari perlis hadiahkan aku tudung Adijuma ni.. Bila pakai tu... Tudung ni macam terletak ja. Muncung dia pun elok.. Ni istilah-istilah tudung.. Orang pompuan ja tau.. Hahaha... Start dari situ aku dah minat kat Adijuma ni.. 


Ni la yang BFF aku dari Perlis hadiahkan.. Thanks Wan Syafuri.. Nanti hadiah la lagi.. Hahhaha.. Demand kau..

Bila dah masuk sekolah baru pulak.. Ada kawan aku ni jual tudung Adijuma ni.. Apa lagi.. Setiap kali dia tunjuk tudung Adijuma ni aku borong.. Nak pergi butik dia memang tak la.. Sebab aku ni bukan jenis yang suka bersesak dengan orang..


Ni antara koleksi Adijuma aku.. Ada yang dalam bakul lagi.. Masih belum berbasuh lagi...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...