Tuesday 27 October 2020

Kelahiran Anak ke 3

 Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Berkurun dah tak update blog ni. Ni sebab nak pahatkan memori aku bersalin si Afif. Nanti dia dah besar tanya pulak kenapa cerita dia tak dak. hahaha.. Nak bukak blog ni pun masalah jugak ni. Naik macam-macam. Tak available la. Kena create baru la. Habis la tak boleh update dah. Godek-godek tengok nasib boleh. Huh. Suspen.

Okay. Kita straigh to the point. Masa mengandungkan si Afif ni memang aku punya HB sentiasa low. Hang minum la apa mak nenek pun. Memang tak boleh nak tolong naikkan HB aku. Sebab aku ni sejenis darah SEAHO macam mild Anemia. Hasil dari ujian darah masa kat klinik tu la. Macam2 test kena buat. Test air kencing la, test darah la. Semua aku rasa. Alhamdulillah MGT aku ok. Sebab berumur sama la. Alhamdulillah kandungan aku OK. 



Masa aku minggu ke 38 dah mula rasa sakit main-main. Kena pulak masa musim PKP pulak. Huhuhu. 19hb Mei 2020, pukul 3.30 pagi macam tu aku dah rasa lain macam. Sakit macam kerap. Bangun gerak en. Suami dah mula sakit. Dia tanya nak pi hospital dah ka? Aku kata tunggu sat. Sempat la aku sedia makanan untuk sahur. Gerak abg Akiff n Azif makan. Tinggalkan mereka berdua kat rumah pengasuh. So, aku dan en.Suami pergi HUKM. Sampai kat emergency O&G tu nurse suruh aku ambil air kencing pun aku tak boleh dah. Duduk pun dah senget benget. Nurse suruh pi baring terus. Cek cek dah 7cm. Uiiih... Terus check in kat labour room. Aku ingat boleh beranak normal. Satu jer masalah kalau pi HUKM ni. Ramai pelatih. Huhuhu. Tapi, kalau tak dak pelatih mana mai doktor ni kan. Redha ja la. Masa tengah melayan sakit tu doktor semua macam seriau ja tengok aku. Sebab aku ada Bartholin Cyst. Sebab bila meneran dia makin menonjol. Bila dah tak meneran memang dia tak timbul. Aku dah tanya doktor. Doktor cakap tak apa. Tak mengganggu pun kalau nak bersalin normal. Huhuhu. Akhirnya aku tak boleh bersalin normal. Kena masuk OT jugak sebab baby jauh lagi. Bukaan dah penuh. Baby dah distress. 

Ni gambaran Bartholian cyst.


Usung la pi bilik OT. Haa.. Ni satu hal. Nak cucuk epidural. Punya susah doktor ni nak cucuk. Sebab nak dapat tulang belakang center tu payah. Tepat pukul 9 pagi, baby Afif pun keluar. Alhamdulillah tak ada masalah apa. Cuma masa aku kat ward aku ada masalah sakit kepala yang amat sangat. Bangun ja melelong. Kesan dari epidural tu aku sakit kepala. So, doktor tahan aku sampai 3 hari. Ada sorang doktor ni tanya aku, kenapa? Ada fikir masalah apa2 ka? Start ja soalan sapa jaga masa dalam pantang nanti? Huwaaaa.. Terus aku sebak. Aku kata suami yang jaga. Nak balik kampung tak boleh. Mak aku nak mai KL pun tak boleh. Ni En. Suami tak tau aku nangis. Tak cerita pun. Huhuhu. Dah la aku kurang makan masa kat hospital. Tak berani aku nak makan macam-macam. Ikan tongkol pun hidang bagi. Ikan masak nenas pun ada wei.. Huhuhu.. Alhamdulillah bila dah boleh balik rumah. Tapi nurse pesan kat aku, baby ni kuning ni. Nanti balik terus cek kuning.

Bila dah balik tu perasaan lega sangat boleh jumpa anak-anak dan suami. Hang bayangkan la dah la tak boleh melawat. Suami boleh datang hantar barang ja. Masa kat rumah sakit kepala masih ada lagi. Aku kena baring ja. Kalau aku bangun aku rasa pening. Pi klinik bawak anak kuning pun En. Suami aku yang bawak. Nurse nak cek aku pun aku kena jalan slow slow. Memang pening. Lepas tu muntah. Seksa wei. Hari Raya kami raya dalam kereta n duduk dalam rumah ja. Raya time PKP budak-budak ni nak pi mana sangat. Alhamdulillah lepas seminggu En. Suami pi balai mintak perlepasan hantar aku anak beranak. Sebab En. Suami dah nak kena masuk kerja dah. Dia kena kerja luar kawasan sama. Alhamdulillah lepas. Aku dapat berpantang kat kampung. 

Bertapa dugaannya.. Rasa serik pulak nak tambah lagi. Lepas ni kalau ada pun satu ja lagi. Sebab aku dah 2 kali ceazer. Kali ke 3 confirm ceazer. Apa apa pun itu semua rezeki. Setakat ini saja la coretan aku.






No comments:

Post a Comment